Geoblog.pl    mundika    Podróże    Ukraina jesienią    Zarwanica z największym soborem na Ukrainie

Zarwanica z największym soborem na Ukrainie

Ukraina
Ukraina, Zarwanica

Zarwanica to już Tarnopilski Oblast. Jedziemy starym mercedesem ;-) tam to larytas ;-) nie szkodzi, że dach się lekko zapada, ważne, że jedzie, no i że ma znaczek z przodu mówiący o marce ;-) Jedziemy przez Niżniew, mijamy przełom Dniestru... Lubię to miejsce... Przypomina mi zimową wyprawę nad rzekę... Znałam jednak tylko jej jeden brzeg. Tym razem przeprawiamy się przez most i już jesteśmy na drugim jej brzegu. Pięknie... widoki zapierają dech... rzeka zostaje za górą i w mojej wyobraźni.
Zjeżdżamy z głównej drogi, jedziemy przez wioski. Mam wrażenie, że czas tu nie istnieje, zatrzymał się już dawno temu.
Domki maleńkie chylą się do ziemi, wszędzie błoto, w ogóle nie ma drogi... widok ten wzmacnia jeszcze obecna pogoda, pochmurny dzień, mżawka, całkowity brak słońca. Ale mi się podoba! Całkowity obraz tworzy szczególny dla mnie klimat.
Zarwanica, ukr. Зарваниця, jest wioską leżącą w zakolu rzeki Strypy.
Wioska jest znana dzięki cudotwórczej ikonie Matki Boskiej i stanowi popularny cel pielgrzymek, przyciągając pielgrzymów z Ukrainy a także z emigracji rozsianej po świecie, a nawet niekiedy katolików obrządku łacińskiego z sąsiednich krajów jak Polska i Słowacja. Zarwanica to największe sanktuarium Kościoła greckokatolickiego na Ukrainie. Kult trwa tu już od XIII wieku.
Najpierw trafiamy do starej cerkwi z oryginałem ikony Maryi. Według współczesnych badań obraz ten jest istotnie jednym z najstarszych na dzisiejszej Ukrainie przedstawień Matki Bożej. Jego powstanie datuje się na XIII- XIV w.
Cerkiew z dzwonnicą jest jakby przedsionkiem przed miejscem stworzonym niedawno, będącym ostoją dla pielgrzymów. I tu również Cerkiew, dzwonnica i kopia ikony. Wszystko potężne w swych rozmiarach i bogactwie.